Last Updated on 25 augustus 2024 by connectyourworld
Als u aan SEO denkt, zijn zoekwoorden misschien het eerste, dat in u opkomt. Maar hoeveel aandacht heeft u besteed aan het optimaliseren van uw URLS voor SEO? SEO – vriendelijke URL’s zijn essentieel om ervoor te zorgen, dat uw doelgroep uw website vindt. Met meer dan 3,5 miljard Google zoekopdrachten per dag, heeft u elk voordeel nodig, als u wilt concurreren op de enorme online marktplaats. Laten we met dat in gedachten eens kijken, hoe een goede SEO URL structuur eruitziet. Hoe kunnen we URLS optimaliseren voor voor maximaal verkeer in Google?
Estimated reading time: 12 minuten
Een URL, of Uniform Resource Locator, is een adres dat wordt gebruikt om een bron op het internet te lokaliseren. Het is de webadressering die wordt gebruikt om specifieke bronnen, zoals webpagina’s, afbeeldingen of andere bestanden, te identificeren en te benaderen. Een URL bestaat meestal uit verschillende delen, waaronder het protocol (bijv. “http” of “https”), het domein (bijv. “www.example.com”) en het pad naar de specifieke bron op de server.
Als het gaat om een correct geoptimaliseerde URL, is de eerste stap het kennen van het verschil tussen een URL en een domeinnaam. URL staat voor Uniform Resource Locator en wordt gebruikt om te verwijzen naar de locatie van een web resource op een computernetwerk en het mechanisme dat wordt gebruikt om deze op te halen. Aan de andere kant is een domeinnaam slechts een onderdeel van uw URL.
Laten we eens kijken naar het belangrijkste onderdeel van een URL: connectyourworld.nl/gratis-seo-scan. In dit voorbeeld is “connectyourworld.nl” de domeinnaam. De “/” is het pad. En tot slot, “gratis-seo-scan” is de webpagina zelf. Bij het maken van een website is een SEO vriendelijke URL essentieel om uw pagina goed te optimaliseren voor zoekmachines zoals Google. Alleen zo kan uw doelgroep u vinden.
URL optimalisatie is een ongelooflijk belangrijk, maar vaak over het hoofd gezien onderdeel van het verkrijgen van een voorsprong op uw concurrenten.
Hoewel SEO vriendelijke links niet het allerbelangrijkste zijn van SEO, of zelfs het belangrijkste onderdeel ervan, is het van vitaal belang, dat u een sterke SEO URL niet verwaarloost als onderdeel van uw online marketing strategie.
Wanneer u uw SEO strategie opstelt, is het belangrijk om rekening te houden met de gebieden, die uw concurrenten over het hoofd zien. Wij hebben een reeks praktische tips voor SEO URL’s samengesteld om u te helpen uw site naar een hoger niveau te tillen.
De beste URL structuur voor SEO succes is om uw URL te laten overeenkomen met de content op de website. Uw URL is een van de eerste dingen, die crawlers van zoekmachines onderzoeken. De meeste websitebeheerders doen dit van nature. Het is echter een goed idee om te controleren of uw URL en paginatitel dezelfde zoekintentie (SEO search intent) hebben.
Een belangrijk onderdeel van de SEO best practice voor URL structuur is om zowel Google als uw doelgroep aan te spreken. Door onnodige woorden uit uw URL’s te verwijderen, kunnen zowel mens als machine in één oogopslag begrijpen, wat er op de pagina staat. Maak er een gewoonte van om alle woorden, die geen betekenis toevoegen te elimineren. Veelvoorkomende woorden zoals “en” en “de” kunnen bijvoorbeeld worden verwijderd.
De complexe algoritmen van Google vertrouwen op toegankelijkheid en bruikbaarheid om sites te rangschikken op een manier, die het beste aansluit bij de behoeften van de eindgebruiker. Hoe meer beschrijvend een URL is, hoe beter leesbaar deze is voor een mens, hoe beter deze is voor Google. Doe uw best om een beschrijvend domein te gebruiken, dat relevant is voor uw merk en wat het doet om de leesbaarheid te maximaliseren. Dit moet direct, to the point en gemakkelijk te onthouden zijn.
Leesbaarheid is essentieel in elke goede SEO URL. Om deze reden raden we aan om hoofdletters te vermijden om uw positie in zoekmachines te verbeteren. Het mengen van hoofdletters en kleine letters vermindert de leesbaarheid. Het zorgt er tevens voor, dat uw URL er rommelig uitziet. Hierdoor kan er een gevoel van wantrouwen ontstaan rond uw site. De structuur kan ook crawlers en gebruikers van zoekmachines verwarren.
Zoekmachinevriendelijke URL’s bevatten nooit interpunctie. Hoewel interpunctie acceptabel en noodzakelijk is voor paginatitels en metabeschrijvingen, is het vaak verwarrend in URL’s. Zelfs vandaag de dag worstelen crawlers van zoekmachines met interpunctie. Het maakt URL’s ook moeilijker te onthouden voor gebruikers, omdat het niet zo eenvoudig is als alleen woorden. Hoewel het grammaticaal misschien niet correct is, is het verwijderen van interpunctie een van de gemakkelijkste manieren om te voldoen aan de ‘best practices’ voor URL SEO.
Om URL’s zo leesbaar en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, moet u ze kort, duidelijk en to the point maken. Binnen de structuur van uw website heeft u waarschijnlijk veel sub mappen. Veel webbouwers gebruiken automatisch de locatie van de sub map als de standaard URL. Vooral WordPress maakt zich hier bijvoorbeeld schuldig aan. Zoekmachines vinden sites moeilijker te crawlen wanneer URL’s sub mappen bevatten, wat kan resulteren in lagere rankings voor uw pagina.
Het opsplitsen van woorden binnen uw URL’s met koppeltekens verbetert de leesbaarheid voor zowel de eindgebruiker als zoekmachines. Een van de meest omstreden debatten in de SEO URL wereld is of koppeltekens of onderstrepingstekens de voorkeursoptie zijn voor Google. Google ziet koppeltekens en onderstrepingstekens niet als onderling uitwisselbaar. Koppeltekens worden gezien als woordscheidingstekens, terwijl onderstrepingstekens woord verbinders zijn. Met andere woorden, als u de URL van deze pagina zou nemen en de koppeltekens zou omzetten in onderstrepingstekens, zou Google de volledige URL als een enkel woord lezen. Onderstrepingstekens kunnen uw pagina moeilijker maken voor zoekmachines om correct te indexeren. Daardoor zijn ze moeilijker te vinden voor uw doelgroep.
Zoals met alles in de wereld van SEO, is het een enorm voordeel voor uw SEO optimalisatie, als u ergens een relevant zoekwoord kunt invoegen. Wanneer u SEO vriendelijke URL’s maakt, doe dan uw best om het primaire zoekwoord op te nemen. Bedenk wat uw primaire zoekwoord is voor die specifieke pagina. Zorg ervoor, dat u het ergens in uw URL gebruikt. Als uw URL’s relevant zijn voor de content op de pagina, is de kans groot, dat u dit van nature al doet.
Wat is een dynamische URL? Dit is gewoon een URL, die een script uitvoert. De eenvoudigste manier om deze te herkennen, is door te zoeken naar speciale symbolen in de URL. Ze zijn meestal te vinden op SEO ecommerce – websites. Google geeft expliciet aan, dat ze de voorkeur geven aan statische web URL’s. Voor een SEO URL structuur, die u helpt gevonden te worden door de juiste mensen, houdt u dus altijd vast aan statische URL’s. Overweeg om de link verkorter van Bitly te gebruiken. Hiermee lokaliseert en verwijdert u de dynamische parameters.
Als uw website verschillende versies van dezelfde pagina heeft, moet u ervoor zorgen, dat Google niet elke versie als een afzonderlijke pagina indexeert. Verschillende versies kunnen zijn:
Deze URL’s leiden allemaal naar dezelfde plaats. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen, dat Google deze links als geconsolideerd beschouwt. Een backlink van een van de bovenstaande URL’s moet meetellen voor alle versies van de pagina. Door de canonieke tag op elke variant van dezelfde pagina te gebruiken, wordt Google geïnformeerd, dat alle versies als dezelfde URL moeten worden beschouwd. De canonieke tag is een meer technisch onderdeel van URL SEO, dat vaak over het hoofd wordt gezien. Het kan uw rankings echter maken of breken.
Redirects of omleidingen naar webpagina’s zijn frustrerend voor de eindgebruiker en hebben een negatieve invloed op hun ervaring. Niets zorgt ervoor, dat mensen uw website sneller verlaten dan irritatie. Sinds Google de gebruikerservaring in hun rankings begon te betrekken, spelen bounce rate percentages en tijd besteed aan een website beide een rol bij de positie van uw site op pagina’s van zoekmachines. Zoekmachinevriendelijke URL’s houden omleidingen tot een minimum beperkt of elimineren ze volledig. Het verwijderen van omleidingen versnelt de gebruikerservaring. Daarbij verbetert het de bruikbaarheid van de informatie, die vervolgens wordt gedeeld met Google.
Soms volgen zoekmachines de omleidingen niet correct of helemaal niet. Dat betekent, dat een hele webpagina en de tijd die u heeft besteed aan het bouwen ervan) volledig verloren kan gaan. Maar het gebeurt, soms kunt u omleidingen gewoon niet vermijden. Dus wat doet u als u een redirect naar uw website moet toevoegen? De juiste SEO URL strategie is om een 301-omleiding te gebruiken in plaats van een permanente omleiding. 301-omleidingen brengen 90-99% van de rangschikkingskracht over naar de nieuwe pagina. Op die manier wordt u niet door Google bestraft voor het invoegen van een noodzakelijke redirect.
Iedereen, die bekend is met de domeinnaam markt, weet dat bepaalde domeinnamen duizenden dollars kunnen kosten om te kopen. Hier is een reden voor. Veel premium domeinnamen zitten natuurlijk al vol met SEO zoekwoorden. Kortere domeinen met veelgebruikte Google zoekwoorden zullen altijd beter ranken. Hoewel dit minder belangrijk is dan vroeger (en zeker geen reden om uw huidige domein te dumpen), is het iets om in gedachten te houden bij het opzetten van toekomstige websites. Kanttekening: als het gaat om uw naaste concurrenten, zal Google vaak onderscheid maken tussen hen met behulp van merkquery’s. Als uw domeinnaam beter aansluit bij de zoekopdracht, waarvoor u probeert te ranken, geeft dit uw site een extra duwtje in de rug.
Het is niet ongebruikelijk, dat bepaalde pagina’s, vooral blogs, een datum bevatten. Als u bijvoorbeeld schrijft over de beste SEO tips, die op dit moment relevant zijn, kunt u ‘2024’ in de titel opnemen. Alleen omdat u het in de titel van het bericht opneemt, wil nog niet zeggen, dat het in de URL moet worden vermeld. Dit kan ertoe leiden, dat uw pagina verouderd raakt. Dus zorg ervoor, dat u uw URL’s toekomstbestendig maakt door datums te vermijden. Naarmate u bericht ouder wordt, kunt u ervoor kiezen om het bij te werken met actuele SEO content om het relevant te houden. Door de datum uit uw SEO URL structuur te laten, kunt u dezelfde URL en al het bijbehorende ‘link juice’ langer behouden. Denk extra goed na als u een webshop met veel producten gaat opbouwen. Een goede structuur zal u enorm helpen met de SEO optimalisatie van uw webshop.
Het lijkt misschien een relatief onbeduidende kwestie, maar het constante debat woedt over de vraag of URL’s de trailing slash moeten bevatten. De trailing slash wordt vaak gezien aan het einde van URL’s en ziet er als volgt uit: “/” Jarenlang was de positie van Google op de trailing slash onduidelijk. Maar Google heeft herhaaldelijk bevestigd dat de keuze aan u is. De trailing slash heeft geen invloed op uw ranking. Hoewel ´best practices´ aangeven, dat u de trailing slash moet gebruiken, is dit een van de zeldzame gevallen waarin de trailing slash kan worden genegeerd. De eigen URL’s van Google bevatten geen slash.
Ons advies is dat u moet letten op consistentie in uw gebruik van de trailing slash. Als u het op uw startpagina gebruikt, gebruik het dan ook op al uw andere pagina’s. Als u het niet op één pagina gebruikt, laat het dan ook weg op uw andere pagina’s. Het is ook verstandig om beide versies van uw trailing slash/no trailing slash-pagina te consolideren met een canonieke tag.
Bij sommige links is het niet altijd mogelijk om de ‘best practices’ te volgen. Soms heeft u de URL structuur niet in handen, of heeft u geen controle over de sub mappen op de website. Dus, wat doet u in deze situatie? Profiteer in plaats daarvan van merklinks. Merklinks hebben een sterke SEO URL structuur, die u kunnen helpen het gebrek aan controle te omzeilen. Door een korte URL met merknaam te gebruiken, kunt u een aangepast domein en slash-tag opnemen. In plaats van een willekeurige reeks tekens die alleen bezoekers van de site zal afschrikken, kunt u een link maken die voldoet aan alle vereisten van URL SEO.
Herman Geertsema is een ervaren freelance SEO specialist en content marketing expert uit Den Haag. Daarnaast is hij eigenaar van Connect your World, een SEO bureau in Den Haag.
Kies ook een SEO expert in de volgende regio´s:
Heeft u een vraag over SEO? Of wilt u ons als SEO specialist inhuren? Neem dan contact met ons op.